Barion Pixel Skip to main content

Mi a fruktóz intolerancia?

A fruktóz intolerancia, vagy érzékenység tulajdonképpen a gyümölcscukor felszívódási zavarát jelenti.

Fruktóz intolerancia gyanúja merül fel abban az esetben, ha a gyümölcsök, vagy különféle cukros ételek elfogyasztása után az alábbiakat tapasztaljuk:

  • gyakori puffadás,
  • hasi fájdalom,
  • hasmenés,
  •  más emésztést érintő probléma

 

Fruktóz – modern méreg, vagy az étrend természetes része?

A fruktóz gyümölcsökben és zöldségekben természetesen előforduló legédesebb monoszacharid, a gyümölcsök és a méz természetes összetevője. Alapesetben a fruktóz az étrendünk egyik fontos alkotóeleme.

A fruktóz intolerancia hátterében életmódbeli tényezők is szerepet játszhatnak. Míg korábban az emberiség a gyümölcsök elfogyasztásával vitte be a fruktózt, addig a modernitással érkező egészségtelenebb életmód, illetve az egészséges összetevőket elhanyagoló étrend jellemzi a mai kor emberét. Manapság a fruktóz a különféle édességek, illetve az üdítőitalokban található magas fruktóz tartalmú kukoricakeményítő szirup révén kerül a szervezetünkbe

Kutatások arra is rámutattak, hogy a az emberek ilyen formában történő fruktóz fogyasztása jelentősen megnövekedett, ez pedig rizikótényező a fruktóz intolerancia szempontjából.. A túlzott fruktóz bevitel az elhízás mellett számos metabolikus zavar kialakulásában is szerepet játszik, de súlyosbíthatja az irritábilis bél szindróma (IBS) tüneteit is.

 

Fruktóz intolerancia vizsgálata és kezelési lehetőségei

Általánosságban elmondható, ha valamilyen kellemetlen emésztőrendszert érintő problémát rendszeresen, vagy huzamosabb ideig tapasztalunk fontos, hogy utána járjunk a lehetséges okoknak.  Számos betegség jár a fruktóz intoleranciához hasonló tünetekkel, ezért mielőtt bármilyen életmódot, táplálkozást érintő változtatásba fognánk, feltétlenül konzultáljunk szakértővel, hogy megtalálhassuk a megfelelő, hatékony megoldást a probléma enyhítése érdekében.

Sajnos Magyarországon olyannyira nincs egységes protokoll a fruktóz intolerancia kezelésére, hogy már a kivizsgálással kapcsolatban sincsenek egységes standardok. Tulajdonképpen a fruktóz intolerancia megállapítására az egyetlen lehetséges mód a hidrogén kilégzési tesz. Ha felmerül a fruktóz érzékenység gyanúja, van lehetőségünk ilyen tesztet elvégeztetni. Ezek a kilégzés tesztek 25-50 gramm fruktóz adásával történnek. Sajnos azonban a tesztelés nem teljesen megbízható, 50 g adása esetén könnyen téves eredményre vezethet, a legtöbb ember ugyanis érzékenységet mutat.

Ezzel együtt elmondható, hogy a fruktóz intolerancia gyakoribb, mint gondolnánk. A probléma igen elterjedt, az európai népesség jelentős részét érintheti valamilyen mértékben, az irritábilis bél szindrómában szenvedők körében pedig közel 30%-os az előfordulási valószínűsége.

 

A „fruktóz mentes” diétával kapcsolatos legfontosabb tudnivalók

A „fruktóz mentes” diéta lényegében azt jelenti, hogy a fruktóz bevitelét jelentősen csökkentjük az étrendünkben. Nincs egységes kezelés, mindig figyelembe kell venni az egyéni tényezőket.

Az étrendi változtatások célja tulajdonképpen a fruktóz- és szacharóz bevitel ideiglenes csökkentése. Fontos, azonban hogy a szigorú diéta csak ideiglenesen tartható, ezt követően az egyéni toleranciának megfelelően egy személyre szabott étrend összeállítására van szükség. A fruktóz egész életen át tartó kiiktatása nem ajánlott! Sőt, két hétnél tovább nem szabad szigorú „fruktóz mentes” diétát tartani!

A háromfázisú diéta

A háromfázisú diétánál az egyes lépések meghatározott időre szólnak és minden szakaszban mennyiségileg eltérő, de csökkentett gyümölcscukor-felvétel alkalmazandó. Háromfázisú diéta célja a fruktóz felvétel javítása a vékonybélben, melyet elsősorban a zsír- és fehérjekomponensek növelésével érhetünk el.

 

fruktóz intolerancia vajsav

A Német Allergológiai és Klinikai Immunológiai Társaság (DGAKI) 2010-es ajánlása

 

Összhangban a fruktóz felszívódás napi ritmusával

Ha átmenetileg „fruktóz mentes” diétát kell alkalmaznunk, érdemes tudni, hogy az egyes napszakokban nem azonos a fruktóz felszívódása. Az étrend összetételét érdemes ehhez igazítani. A fruktóz délutáni-esti órákban aktívabban szívódik fel, ezért inkább ekkorra időzítsük a fruktóz tartalmú ételek fogyasztását.

 

A meggondolatlan diéta többet árt, mint használ

Fontos, hogy konzultáljunk szakemberrel, hiszen a meggondolatlanul elkezdett diéta számos veszéllyel járhat. Nem tanácsos az egészséges, „mediterrán étrend” alkotóelemeinek a teljes kihagyása, hiszen a zöldségek és gyümölcsök nélkülözése számos nem kívánt következménnyel járhat.

A diéta során lényeges, hogy ne csak a gyümölcs- és zöldség fogyasztásra szükséges odafigyeljünk, hanem az elfogyasztott fruktóz/glükóz arányra. Ez azért fontos, mert a glükóz segíti a fruktóz felszívódását. A zöldségek és gyümölcsök fruktóz tartalmának nyomon követésén túl a cukoralkoholokra, illetve a készételek, konzervek, üdítők, egyéb élelmiszerek fruktóz tartalmára is oda kell figyelnünk.

 

A túlzott fruktóz fogyasztás a nem érzékenyek számára is veszélyes lehet!

Ha nem vagyunk érintettek fruktóz érzékenységgel, akkor sem szabad elhanyagolnunk az egészséges táplálkozást. A túlzott fruktóz bevitel ugyanis akár (nem alkoholos) zsírmáj kialakulásához is vezethet.

 

fruktóz intolerancia vajsav mindenevők Fruktóz intolerancia – vajsav pótlás

A „fruktóz mentes” diéta veszélyei

A „fruktóz mentes” diéta során, akárcsak más okból történő rostokban szegény táplálkozás következtében csökkeni fog a vajsav mennyisége a belekben. Vajsavhiány azért alakulhat ki, mert alapesetben a vajsavat, a mikrobiom a nem emészthető rostokból képezi. Ha pedig a táplálékban nincs elég rost, az sajnos vajsav hiányhoz vezethet. A vajsav a vastagbél elsődleges energiaforrása, számos jótékony hatása van a szervezetünkre nézve. Ezért ilyenkor ennek a hiányállapotnak a megelőzése érdekében nagyon fontos a vajsav (butirát) pótlása.

 

Hogyan pótolható a vajsav?

Vajsav pótlására ajánlott lehet a BUTTERINE® Trio Max kapszula. A vajsavbevitel hivatalosan ajánlott napi adagja 410mg. Ezt a mennyiséget már naponta 1 kapszula Butterine trio max fedezi, de indokolt esetben a vajsav bevitel a napi 1 x 410mg többszöröse is lehet.

A Butterine Trio Max természetes módja a vajsav pótlásának, hiszen nem tartalmaz mesterséges anyagokat. Csak természetes összetevőkből áll, mint a tributirin, ami megtalálható a vajban, illetve a méhviasz és cellulóz.

BUTTERINE TERMÉKRENDELÉS ITT »

FRUCTAID + BUTTERINE  csomagban olcsóbb! TERMÉKRENDELÉS ITT »

 

Forrás: Fructose and complains of digestive system: from diagnosis to treatment – Central European Journal of Gastroenterology and Hepatology (ceu-jgh.org))

 

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com